Похвала Пресвятой Богородицы

Наш Пост близок к завершению, и сегодня Церковь приносит похвалу Пресвятой Богородице. Святой Великий пост есть средоточие нашей жизни, осмысление всех Божественных тайн, всех тайн нашего спасения, к которым мы приобщаемся через Божию Матерь. Церковь приносит Божией Матери похвалу от Архангела Гавриила, который говорит Ей: «Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, благословенна Ты в женах». Она приносит Пресвятой Богородице похвалу святой праведной Елизаветы – матери большего из всех рожденных женами, которая так же называет Ее Блаженной и Благословенной.

Святая Церковь, включая всех нас, приносит сегодня похвалу Пречистой Божией Матери. Как поем мы за Божественной Литургией в воскресенье Великого поста, когда совершается пресуществление Святых Даров: «О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный Храме и Раю словесный». Это происходит в тот самый момент, когда в Церкви среди нас является благодатное присутствие Самого Христа Его Пречистым Телом и Кровию.

Когда поется эта песнь хвалы Божией Матери, священник молится о всей Церкви протяженносложенной молитвой. Эта молитва о всех, в скорбях и нуждах сущих; о всех, в темницах, в болезнях и в горьких работах страждущих; о всех, кто страждет от нечистых духов, кто погибает в грехах. Эта молитва – о всех людях, имена которых невозможно вспомнить. Но всех их знает Господь, и все они в памяти Пречистой Божией Матери, которая молится за каждого человека, и все люди приносят Ей от лица Церкви и в лице Церкви хвалу.

«Се бо отныне ублажат Мя вси роди», - говорит Божия Матерь, и это пророчество исполняется так, что уже две тысячи лет весь род человеческий немолчно, каждый день приносит похвалу Богородице в песне, которая звучит за Утренею: «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим». И нам является нечто необычное в том, что открывает Церковь о человеке, о Божией Матери, о Ее необыкновенной близости к Богу.

Один из самых величайших людей - пророк Исаия говорит: «Горе мне! погиб я! ибо я человек с нечистыми устами... - и глаза мои видели Царя, Господа Саваофа». Когда к человеку приближается Бог, мы можем только с трепетом говорить об этом устами ветхозаветного пророка, и мы говорим, что погибаем, приближаясь к Богу своими нечистыми устами. А Божия Матерь в смирении и одновременно в непоколебимой уверенности исповедует, что в роды родов все человечество будет приносить Ей похвалу, ублажать Ее, и в этих словах звучит какая-то особенная, исключительная радость победы, которая будет дана всем.

Мы знаем, что в нашей Церкви есть святые, и тех, которые совершают дела истинной любви, Господь всегда ублажает. Но так, чтобы в роды родов, чтобы все человечество, всегда и непрестанно! И не просто за один великий подвиг прошлого, который имеет решающее для всех людей значение, но и за то, что Ее любовь и дела Ее любви непрестанно возрастают, – такого человеческий род, кроме Божией Матери, не знает.

Из новых и новых сердец исторгается хвала и благодарность Божией Матери, воистину спасающей всех нас. И эти непостижимые слова о том, что все роды человеческие приносят Ей хвалу и ублажают Ее, говорят, с одной стороны, о том, как может быть измерено смирение Божией Матери – самое главное качество человека. Ибо похвала Пресвятой Богородицы открывается глубиной Ее смирения: «Яко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат мя вси роди». Об этом Господь Сам говорит:

«Научитесь от Меня, ибо Я кроток и смирен сердцем».

Только одному единственному просит научиться нас Господь – смирению и кротости, и ничему другому, потому что это есть совершенство человека. И тот, кто смиряет себя, будет возвышен. Мы можем видеть тайну смирения Божией Матери через возвышение и ублажение Ее всем родом человеческим до скончания века и в бесконечной, благословенной вечности.

С другой стороны, мы можем видеть в таинственных словах похвалы Божией Матери нашу духовную связь с этой тайной оттого, что Ее ублажат «вси роди». Это относится и к нам. Эта духовная связь и наше вступление в радость Господню дается каждому из нас заступничеством Божией Матери. Для того, чтобы приносить хвалу Божией Матери нужно понимать, о чем идет речь. Должен хотя бы чуть-чуть блеснуть свет, и эта тайна приоткроется, как говорит об этом в беседе с Мотовиловым преподобный Серафим Саровский, которому Божия Матерь являлась в течение его земной жизни двенадцать раз. После того, как лицо его просияло ярче полуденного солнца на зимней русской поляне, он сказал Мотовилову: «Не убойтесь, ваше боголюбие, потому что и вы сами находитесь в таком же свете».

Человек никогда не может увидеть святость другого, если он сам не причастен этой святости, потому что это дается только тем же самым Духом Святым, той же благодатью. И потому ублажать Божию Матерь, приносить Ей хвалу для нас значит таинственно вступать в Ее славу, в Ее вечное блаженство. Вступать, конечно, еще в той самой малой степени, на какую мы только способны сейчас, но всегда с сознанием, что всем нам даруется спасение Ее славою. Ее смирением. Ее чистотою. Ее послушанием. Ее заступничеством. Похвалу Божией Матери мы можем привести только мерою нашего смирения, нашего послушания, нашей чистоты, которые свидетельствуют о том, что благодаря Ей мы причастны Богу. Аминь.


Источник: http://baku.eparhia.ru/christian/celebration/praise/


Радуйся, Звездо, являющая Солнце,
радуйся, Лествице Небесная, еюже сниде Бог,
радуйся, падшаго Адама воззвание,
радуйся, слез Евиных избавление
Служба этой субботы носит название «похвалы Пресвятыя Богородицы», потому что в этот день Церковь «восписует похвальное пение» Владычице, в память троекратного избавления царствующего града Константинополя от нападения врагов, всесильным Ее заступлением. Это богослужение называется не только похвалою, но и стоянием, потому что первоначально верующие воспевали хвалебную песнь Богородице стоя, в продолжение ночи. Отчего хвалебное пение в честь Одигитрии, доселе совершаемое Церковью, называется акафистом. Само это название, которое можно буквально перевести как «неседален», говорит об особой торжественности и важности такого молитвенного обращения. Святая Церковь ввела во всеобщее употребление благодарственное пение Богородице, совершаемое в субботу на 5-ой неделе Великого поста, так как первое избавление Царьграда было около этого времени. С благодарением за бывшее избавление от врагов, Церковь соединяет моление ко Пресвятой Богородице об освобождении и нас от всяких бед, взирая на Матерь Божию, как Заступницу и Ходатаицу, чьим содействием православные побеждают всех врагов, видимых и невидимых.

 

Отныне будут ублажать Меня все роды.

(Лк. 1, 48)

Эти слова Божией Матери читаются во время Божественной Литургии в дни Богородичных праздников. Слышатся они и за нашими вечерними богослужениями. В них заключен глубокий пророческий смысл.

На заре христианских времен из небольшого города Назарет идет в другой малоизвестный город в нагорной области Иудеи бедная, незнатная Дева, чтобы приветствовать свою родственницу Елизавету. И когда она вошла в дом и приветствовала ее, то, как повествует святой евангелист Лука, "Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святаго Духа, и воскликнула громким голосом и сказала: благословенна Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне?" (Лк. 1, 41-43). Исполнившись того же пророческого духа, и Пресвятая Дева сказала о Себе: "Ибо отныне будут ублажать Меня все роды".

Ничто естественное не могло утвердить Ее в надежде, что о Ней не только узнают, но и будут прославлять "все роды"! Ничто земное не могло Ее подвигнуть на подобное пророчество! Сам Дух Божий, деяние Которого Она благословляла в молитве, просветил Ее разум, открыл Ее сердце и подвигнул Ее уста изречь то, что о Ней предопределено на Небе и что согласно этому предопределению с радостью приняла святая Вселенская Церковь.

Сама Пресвятая Дева во время Своей земной жизни чуждалась славы и избегала ее. Даже в тот момент, когда Она славила Бога за то, что Он избрал Ее стать Матерью Господа, Она видит Себя, считает Себя смиренной рабой. И потом, когда народ восхищался Божественными глаголами Ее Сына, когда прославлял Его за творимые Им чудеса, когда торжественно встречали Его, Божия Матерь находилась в эти дни славы как бы в стороне. Она не приходила разделить славу со Своим Божественным Сыном. Но когда над Ним совершали поругание, когда распинали Его, бесславили, тогда Божия Матерь была рядом с Ним. Славу Владычицы мира явила сама Божественная благодать. Святое Евангелие рассказывает нам об одном волнующем событии. Спаситель, окруженный народом, учил стяжанию Царствия Божия. Слушавшие Его люди жадно впитывали глаголы жизни, как впитывает в себя иссохшая земля падающую на нее живительную влагу. И вот, словно молнии из облака, из уст известной женщины внезапно в эти минуты раздалось восклицание: "Блаженно чрево, носившее Тебя, и сосцы, Тебя питавшие!" (Лк. 11, 27). Неизвестная женщина, конечно, ничего не знала о том, что более тридцати лет тому назад Пресвятая Дева сказала только одной Елизавете: "Ублажат Меня все роды", когда Елизавета возвестила: "Благословенна Ты в женах и благословен плод чрева Твоего". Но как точно эта женщина выразила и подтвердила исполняющееся пророчество, и выразила не только в мысли, но даже в слове: "Блаженно чрево". Неизвестная женщина ублажила Божью Матерь, ублажила чрево, носившее Божественного Учителя, и сосцы, которые Его питали. И смотрите, что было дальше. Господь не только не отверг восхваления Своей Матери, но сказанными после этого словами подтвердил правильность поступка искреннего сердца. Он только указал, что блаженства могут достигнуть все, ели будут слушать слово Божие и соблюдать его: "Блажены слышащие слово Божие и соблюдающие его!" (Лк, 11, 28). Это было первое открытое при народе ублажение Божией Матери, первое восхваление в присутствии многих Той, Которая стала Матерью по плоти необыкновенного Учителя и Чудотворца.

После славного вознесения Господа на небо Божия Матерь является как избранное солнце посреди святых Апостолов. "Все они, - читаем в книге Деяний святых Апостолов, - единодушно пребывали в молитве и молении, с некоторыми женами и Мариею, Материю Иисуса" (1, 14). Как видим, дееписатель выделяет Марию, только Ее из упомянутых жен называя по имени. Божия Матерь становиться тем средоточием, куда святые Апостолы шли и перед выступлением на проповедь и куда возвращались после благовестнических путешествий. У Нее они получали и благословение на свои апостольские труды и с Ней же делились пережитыми радостями и скорбями. У той, которая бережно слагала и сохранила в Своем сердце все совершавшееся в земной жизни Спасителя (Лк. 2, 19). Проповедники Евангелия получали и напоминание божественных заповедей, и подкрепление в подвиге, и утешение в скорби. Как сосуд, в котором находилось благоухающее миро, продолжает благоухать и после, так, и тем более, Соделавшаяся сосудом Божества, Умащенная благоуханием Божественной благодати приближает к людям Своим присутствием, молитвой благодатное и спасительное присутствие и действие Того, Кто некогда обитал в Ней телесно, а ныне и всегда обитает в Ней, пребывает в Ней, пребывает с Ней духовно.

Уже на заре истории христианской Церкви верующие уразумели близость Пресвятой Девы к Богу, увидели и опытно ощутили силу Ее предстательства на небе и поэтому с первых времен прославляли Ее всечестное имя, призывали Ее в молитвах, просили помощи. И с тех пор Ее боголепная слава сияла, сияет и будет сиять. Никакие еретические мудрования не могли затмить Ее славы и никогда не смогут этого сделать, потому что слава Божией Матери - это дело Божие, это то, что установлено самим Божественным провидением. Сегодня мы не найдем ни одного православного храма, не встретим ни одной православной души, для которой Божия Матерь не была бы дорогой и родной. Она - наша вера, наше упование и радость, наша молитвенница и заступница.

Но, дорогие отцы, братья и сестры, ублажая Божию Матерь и спрашивая Ее милостей, нужно хорошо подумать и спросить себя: достойны ли мы прославлять Ее, достойны ли мы Ее любви? Ублажая Приснодеву, храним ли мы девство, целомудрие, чистоту? Прославляя глубокую в смирении, не останемся ли мы в гордости, не почтит ли нас червь самомнения, тщеславия, зависти? Ублажая в этом святом храме Божию Матерь и нашу Небесную Матерь, не поступаем ли мы противно дома? Не оскорбляют ли дети священных имен своих родителей непочтением к ним, невниманием, или, не дай Бог, дерзостью, грубостью? Исполняют ли сами родители должным образом свои обязанности к детям, к другим людям? Не заглушает ли волна страстей в нашем сердце славословия наших уст? По словам великого отца Церкви VI столетия святого Григория Богослова, как туча закрывает сияние солнечных лучей, так грешник, который не хочет сознавать своих грехов и отречься от них, закрывает для себя лучи любви Божией и милосердие Божией Матери.

Будем же стараться быть всегда истинными православными христианами, достойными детьми Небесной Матери, и Божия Матерь всегда будет нашей верной Споспешницей и теплой о нас Молитвенницей.

"Радуйся... Мати Дево... всемирное чудо и слышание".

Аминь.

Из книги "Идите и научите"
профессора К.Е Скурата

Источник: "Чтение на каждый день Великого поста"

 

Канон Пресвятой Богородицы пред иконой "Казанской"

Тропарь, глас 4-й
Заступнице Усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего Христа Бога нашего и всем твориши спастися, в державный Твой покров прибегающим. Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице, иже в напастех и скорбех, и в болезнех, обремененных грехи многими, предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем, пред пречистым Твоим образом со слезами, и невозвратно надежду имущих на Тя избавления всех зол, всем полезная даруй и вся спаси, Богородице Дево: Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.

Канон, глас 4-й

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеси.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Благоговеют Ти, Богородице, Ангелов начальницы, и святых чини честно служат, праведнии красуются, Небесных Ходатаицу блажат Тя. Купно же и земля и Небо в веселии светло восхваляют Тя, и мы, грешнии, милости просим: озари наша сердца, Владычице, воспети песнь святая Твоея иконы явлению.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Приидите, соберитеся, христоименитии людие, умы тайно очистившеся, во Святую Церковь Матере Христа Бога нашего: источает бо нам неоскудно от святыя иконы источник духовен, целебен душам и телом, песнь вопиющим; благословен из Тебе рождейся Бог наш.
Слава: Дивит, Пренепорочная, и ужасает всяк слух странно чудо Божественнаго Твоего Рождества: како Херувимскаго Творца зачала еси; како Огнь нестерпимый во утробе носила еси; како Сущую Жизнь плотию облекла еси и Живот всему миру родила еси, Бога купно и Человека.
И ныне: Под кров Твой, Дево Госпоже прибегаем вси роди человечестии: просвети ны светом Рождества Твоего, грешныя рабы Твоя, молящияся прилежно и кланяющияся пречистей Твоей иконе, просяще от Тебе прияти великия милости.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Кую Ти достойную похвалу наше принесет конечное неможение, яко явлением пречистыя Твоея Божественныя иконы независтныя источники целебныя источаеши верно прибегающим к Тебе рабом Твоим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Божественныя Твоея иконы святое явление, Богородице Дево, яко светозарное возсия нам солнце, преславных чудес лучи пущающи, тьмы лютых обстояний отгоняющи священными Твоими, Владычице, предстательствы.
Слава: Исполнила еси благодати иногда первописанную Твою икону, Госпоже Дево Богородице, и ныне та же благодать истинствует сиянием веры чудес, яко тоя ради первописанныя, ко спасению верно к Тебе по Бозе прибегающим.
И ныне: Покланяемся, Богородице, Твоему пречистому образу и пресладкому Твоему Младенцу, Превечному и Незаходимому Свету, Христу, Имже спасла еси от лютых зол и тления смертнаго все человеческое естество.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Седален, глас 8-й
Божественнии Слова Апостоли, Евангелия Христова велегласнии вселенныя благовестницы, Божественную Церковь создавше в пресвятое Твое имя, Богородице, и к Тебе, Госпоже, приходят, моляще Тя приити на тоя освящение. Ты же, о Богомати, рекла еси: идите с миром и Аз с вами тамо есмь. Они же, шедше, обретают тамо на стене церкве Твоего, Владычице, образа подобие, Божественною писано силою шаровными подобии, и, видевше, поклонишася Ти и прославиша Бога. С нимиже и мы Божественней Твоей покланяемся иконе, просяще от Тебе великия милости: даруй согрешений оставление рабом Твоим, Едина Благословенная.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в Славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Почтим, людие, Чистыя в чистоте икону Девы Богородицы и Тоя Божественнаго Младенца, Христа Бога нашего, и лобызаем и прославляем со страхом и трепетом: почитаем бо икону благочестно, паче же почитаем Самую Тую сущую Чистую Богоматерь.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Давид, Божественный и чудный пророк, издалеча провидя, глагола: лицу Твоему помолятся богатии людие. Мы же, вернии, покланяемся и лобызаем честную икону, душами купно и телесы освящаемы.
Слава: Евангелия Христова Богогласный списатель Лука Божиим мановением всенепорочный Твой написует образ, Богородице, и Младенца Превечнаго на руках Твоих вообразив, к немуже притекающия напастей и бед избавляеши, и вся покрываеши, и спасаеши Твоею Милостию.
И ныне: Ты еси похвала и венец святым всем, о Царице! Ты упование наше и Помощница по Бозе, и на Тя надежду спасения нашего возложихом вси. Тебе молимся, яко Божии Матери: одожди грешным рабом Твоим богатыя Твоя душеспасительныя милости.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Всяко, Пречистая, существо воспети недоумеет Тя, паче бо Горних умов превозвысилася еси, рождши неприступнаго и страшнаго Всецаря и Бога, но, яко Милостива и скорая человеком Помощница, вонми молению раб Твоих и даруй Твою помощь.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Идеже осенит благодать Твоя, Богородице, страхом исчезают демони и разрушается злокозненное тех мечтание, бегают дуси темнии, радуется же верных все множество, Тебе песнь хвальну от сердца вопиюще: радуйся, Божественный покрове душ наших.
Слава: Безочесным сладкое зрение дается, глухим слышание, немым благоглаголание, хромым хождение, прокаженным очищение, демонствуемым целомудрие и в болезнех сущим различных исцеление осенением Пречистыя Твоея, Богородице, иконы.
И ныне: Не умолчим никогдаже, Богородице, псалмы и песньми воспевати величия Твоя, Обрадованная: Бога бо воистинну воплотившагося родила еси, во спасение наше всемирное и избавление.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Божественнаго Твоего Рождества, Дево Госпоже, пребогатая благодать, юже древле изглашением предала еси пречистому Твоему образу, неоскудне действовати великая же и преславная во спасение на Тя надеющимся.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Идеже прославляется святое имя Обрадованныя Богородицы, тамо всяческих благих источницы проливаются; приидите в чистоте, человецы, се бо явление Божественныя Девы иконы сказует Царицы пришествие во спасение всех верных.
Слава: Целения болезней, отгнание же страстей и душепитательное спасение, грехов прощение и вечное избавление от пречистыя Твоея иконы, Владычице, верно приходяще приемлем, Богомати Всенепорочная.
И ныне: К Тебе, Госпоже, прибегают роди правоверных, просят великия милости и приемлют неоскудно сущии в недузех исцеление, в страстех пременение, в печалех утешение. Источи и мне, Владычице, каплю душеспасительную, да со всеми и аз пою Твое величие.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Кондак, глас 8-й
Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу, скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы, ускорим на молитву и потщимся на покаяние: источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица, предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол благонравныя и Богобоящияся рабы Своя.
Икос
Смысл очистивше и ум, притецем к Богородице, светло песньми ублажающе Ю, и пречистую икону Ея прославляем и чтим, и, припадающе, покланяемся яко Самой сущей оной: честь бо иконы на Первообразное восходит, и почитаяй и покланяяйся ей почитает самое Первообразное, якоже Божественнии отцы рекоша. И аще кто не чтит Пресвятыя Богородицы и не покланяется иконе Ея, анафема да будет: посрамляет бо и погубляет не чтущия Ю, избавляет же от великих бед и зол благонравныя и Богобоящияся рабы Своя.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии, паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Приидите, почерпем отпущение от неистощимаго источника, точащаго святыню Пречистыя Девы и Тоя Пречистаго Младенца, Божия Слова, нас ради вочеловечшагося. К Нему возопиим: Творче Избавителю, препрославленный со Отцем и Духом, Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Неусыпную, Чистая, и Богоприятную имущи молитву, и непреодолеемую державу крепости, врагов наших дерзость, яже на ны, разори и выя их под нозе верному народу нашему низложи, да возвеселимся о Тебе, раби, Сыну Твоему вопиюще: отец наших Боже, благословен еси.
Слава: Радуемся и веселимся, вернии людие, чудному явлению иконы Пречистыя Владычицы Богородицы: река бо явися неисчерпаема, целебную воду точащи, слепым бо видети дает и глухим слышание, хромым хождение и всем сущим в недузех безмездное исцеление.
И ныне: Неиспытана глубина, недоведомо таинство, непостижим образ, Дево, зачатия Твоего, зачатия без семене, без мужа рождество. Безплотный воплотися, Превечный младенствует, Сын Божий, Сын Тебе Девы, бывает, Емуже вопием: Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Ум Ангельский и человеческий ужасаете Богородице, како Бога Небеснаго, ложеснами объемши, воплотила еси, како, Младенца рождши, яко Сына на руку носиши Егоже ужасается тварь и трепещут Горнии Престоли, вопиюще непрестанно: Свят, Свят, Свят еси, Боже, препетый и превозносимый во веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Радуйся, сущая радосте всего мира, со Архангелом Гавриилом вопием Ти, Богородице; радуйся, вместилище Невместимаго; радуйся, Благодатная, носило Божества всего; радуйся, Адамово воззвание, с Тобою Господь, и Тебе ради с нами, спасая нас, Егоже поем и превозносим во веки.
Слава: Корень Иессеев освященный, корень греха нашего исторгнула еси; жезл Ааронов процветший, Жизнодателя цвета израстивши Христа; стамно манноприемная, смерти всю силу сокрушила еси и в породу жизни возвела еси род человеческий: темже Тя поем, добрых виновную.
И ныне: Ты похвала христианом еси, Владычице, Ты оружие на враги и стена к Тебе прибегающим. Тя и ныне на помощь призываем, Госпоже, не даждь врагом вознестися на люди Твоя, иже Тебе не хвалят, ни Сына Твоего, Богородице и Твоей иконе не кланяются: сих победи и души наша спаси.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Тебе, твердую Помощницу роду человеческому, Богородице Марие, лик пророческий многообразно провозвести, Сень Святую Небес Пространнейшую, Скрижаль Богописанную и Купину Неопалимую, Дверь Богопроходную, Гору же и Лествицу, и Мост, и Жезл процветший: мы же воистинну Богородицу Тя величаем.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Тайна глубины Рождества Твоего ум Ангельский ужасает, Дево, и пречистая икона демоны прогонит, и лица нечестивых омрачает, и в студ поревает: не терпят бо взирати на силу ея, бегают же и исчезают. Мы же любезно покланяемся и лобызаем, и Тя Богородицу величаем.
Слава: Предстательница сущи неотступна к Вышнему Царю, яко имущи матерне дерзновение непостыдно, в мире глубоце православных житие утверди, и отечество наше возвыси, и вся полезная даруй всегда рабом Твоим, да Тя, Богородице, величаем.
И ныне: О Всемилостивая христианом Помощнице! Не может Тя воспети достойно ум человеческий и ангельский, яко всея твари честнейши, небесных и земных славнейши. Всех бо родила еси Творца и Бога. Но, о Владычице! Приими милостивно, Юже Тебе от сердца возложихом песнь, спасай нас всегда, на Тя бо надеемся.


Источник: http://www.krutitsy.ru/index.php?mode=pages&id=344

 

Акафистъ ко Пресвятой Богородице

Кондакъ 1.
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся отъ злыхъ, благодарственная восписуемъ Ти раби Твои, Богородице: но яко имущая державу непобедимую, отъ всякихъ насъ бедъ свободи, да зовемъ Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Икосъ 1.
Ангелъ предстатель съ небесе посланъ бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотнымъ гласомъ воплощаема Тя зря, Гослоди, ужасашеся и стояше, зовый къ Ней таковая:
Радуйся, Еюже радость возсіяетъ: радуйся, Еюже клятва изчезнетъ.
радуйся, Еюже клятва изчезнетъ.
Радуйся, падшаго Адама воззваніе:
радуйся, слезъ Евиныхъ избавленіе.
Радуйся, высото, неудобовосходимая. человеческими помыслы:
радуйся, глубино неудобозримая и Ангельскима очима.
Радуйся, яко еси Царево седалище:
радуйся, яко носиши Носящаго вся.
Радуйся, звездо, являющая, Солнце:
радуйся, утробо Божественнаго воплощенія.
Радуйся, Еюже обновляется тварь:
радуйся, Еюже покланяемся Творцу.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 2.
Видящи Святая Себе въ чистоте, глаголетъ Гавріилу дерзостно: преславное твоего гласа, неудобопріятельно души Моей является: безсеменнаго бо зачатія рождество како глаголеши, зовый: Аллилуіа.


Икосъ 2.
Разумъ недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи къ служащему: изъ боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? Къ Нейже онъ рече со страхомъ, обаче зовый сице:
Радуйся, совета неизреченнаго таиннице:
радуйся, молчанія просящихъ веро.
Радуйся, чудесъ Христовыхъ начало:
радуйся, веленій Его главизно.
Радуйся, лествице небесная, еюже сниде Богь:
радуйся, мосте, преводяй сущихъ отъ земли на небо.
Радуйся, Ангеловъ многословущее чудо:
радуйся, бесовъ многоплачевное пораженіе.
Радуйся, Светъ неизреченно родившая:
радуйся, еже како, ни единаго же научившая.
Радуйся, премудрыхъ превосходящая разумъ:
радуйся, верныхъ озаряющая смыслы.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 3.
Сила Вышняго осени тогда къ зачатію Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всемъ хотящымъ жати спасеніе, внегда пети сице: Аллилуіа.
Икосъ 3. (2)
Имущи Богопріятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенецъ же оноя абіе познавъ сея целованіе, радовашеся, и играньми яко песньми вопіяше къ Богородице:
Радуйся, отрасли неувядаемыя розго:
радуйся, плода безсмертнаго стяжаніе.
Радуйся, делателя делающая Человеколюбца:
радуйся, Садителя жизни нашея рождшая.
Радуйся, ниво, растящая многоплодіе щедроть:
радуйся, трапезо, носящая обиліе очищенія.
Радуйся, яко рай пищный процветаеши:
радуйся, яко пристанище душамъ готовиши.
Радуйся, пріятное молитвы кадило:
радуйся, всего міра очищеніе.
Радуйся, Божіе къ смертнымъ благоволеніе:
радуйся, смертныхъ къ Богу дерзновеніе.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 4.
Бурю внутрь имея помышленій сумнительныхъ, целомудренный Іосифь смятеся, къ Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная: уведевъ же Твое зачатіе оть Духа Свята, рече: Аллилуіа.

Икосъ 4.
Слышаша пастыріе Ангеловъ, поющихъ плотское Христово пришествіе, и текше, яко къ Пастырю, видять Сего, яко агаца непорочна, во чреве Маріине упасшася, Юже поюще, реша:
Радуйся, Агнца и Пастыря Мати:
радуйся, дворе слевесныхь овецъ.
Радуйся, невидимыхъ враговъ мученіе:
радуйся, райскихъ дверей отверзеніе.
Радуйся, яко небесная срадуются земнымъ:
радуйся, яко земная сликовствуютъ небеснымъ.
Радуйся, Апостоловъ немолчная уста:
радуйся, страстотерпцевъ непобедимая дерзосте.
Радуйся, твердое веры утвержденіе:
радуйся, светлое благодати познаніе.
Радуйся, Еюже обнажися адъ:
радуйся, Еюже облекохомся славою.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондакъ 5.
Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари: и яко светильникъ держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя: и достигше недостижимаго, возрадовашася, Ему вопіюще: Аллилуіа.


Икосъ 5.
Видеша отроцы Халдейстіи на руку Девичу Создавшаго рукама человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабій пріятъ зракъ, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней:
Радуйся, звезды незаходимыя Мати:
радуйся, заре таинственнаго дне.
Радуйся, прелести пещь угасившая:
радуйся, Троицы таинники Просвещающая.
Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая оть начальства:
радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.
Радуйся, варварскаго избавляющая служенія:
радуйся, тименія изъимающая делъ.
Радуйся,огня поклоненіе угасившая:
радуйся, пламене страстей изменяющая.
Радуйся, верныхъ наставнице целомудрія:
радуйся, всехъ родовъ веселіе.
Радуйся, Невесто Неневестная.


Кондакъ 6.
Проповедницы Богоносніи бывше волсви, возвратишася въ Вавилонъ, скончавше Твое пророчество: и проповедавше Тя Христа всемъ, оставиша Ирода яко буесловяща, не ведуща пети: Аллилуіа.


Икосъ 6.
Возсіявый во Египте просвещеніе истины, отгналъ еси лжи тму:идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша: сихъ же избавльшіися вопіяху къ Богородице:
Радуйся, исправленіе человековъ:
радуйся, низпаденіе бесовъ.
Радуйся, прелести державу поправшая:
радуйся, идольскую лесть обличившая.
Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго:
радуйся, каменю, напоившій жаждущыя жизни.
Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущыя во тме:
радуйся, покрове міру, ширшій облака.
Радуйся, пище, манны пріемнице:
радуйся, сладости святыя служительнице.
Радуйся, земле обетованія:
радуйся, из неяже течетъ медъ и млеко.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 7.
Хотящу Симеону отъ нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенецъ тому, но познался еси ему и Богъ совершенный: темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуіа.

Икосъ 7.
Новую показа тварь, явлься Зиждитель, намъ отъ Него бывшымъ, изъ безсеменныя прозябъ утробы, и сохранивъ ю, якоже бе нетленну, да чудо видяще, воспоимъ ю, вопіюще:
Радуйся, цвете нетленія:
радуйся, венче воздержанія.
Радуйся, воскресенія образъ облистающая:
радуйся, Ангельское житіе являющая.
Радуйся, древо светоплодовитое, отъ негоже питаются верніи:
радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененнымъ:
радуйся, рождшая Наставника заблудшымъ.
Радуйся, Судіи Праведнаго умоленіе:
радуйся, многихъ согрешеній прощеніе.
Радуйся, одеждо нагихъ дерзновенія:
радуйся, любы, всякое желаніе побеждающая.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 8.
Странное рождество видевше, устранимся міра, умъ на небеса преложше: сего бо ради высокій Богь на земли явися смиренный человекъ, хотяй привлещи къ высоте, Тому вопіющыя: Аллилуіа.

Икосъ 8.
Весь бевъ нижнихъ, и вышнихъ никакоже отступи неописанное Слово: снисхожденіе бо Божественное, не прехожденіе же местное бысть, и рождество отъ Девы Богопріятныя, слышащія сія:
Радуйся, Бога невместимаго вместилище:
радуйся, честнаго таинства двери.
Радуйся, неверныхъ сумнительное слышаніе:
радуйся, верныхъ известная похвало.
Радуйся, колесннце пресвятая Сущаго на херувимехъ:
радуйся, селеніе преславное Сущаго на серафимехъ.
Радуйся, противная въ тожде собравшая:
радуйся, девство и рождество сочетавшая.
Радуйся, Еюже разрешися преступленіе:
радуйся, Еюже отверзеся рай.
Радуйся, ключу Царствія Христова:
радуйся, надеждо благь вечныхъ.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 9.
Всякое естество Ангельское удивися великому Твоего вочеловеченія делу: неприступнаго бо яко Бога, зряше всемъ приступнаго Человека, намъ убо спребывающа, слышаща отъ всехъ: Аллилуіа.
Икось 9.
Ветія многовещанныя яко рыбы безгласныя видимъ о Тебе, Богородице: недоумевають бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси? Мы же таинству дивящеся, верно вопіемъ:
Радуйся, премудрости Божія пріятелище:
радуйся, промышленія Его сокровище.
Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая:
радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.
Радуйся, яко обуяша лютіи взыскателе:
радуйся, яко увядоша баснотворцы.
Радуйся, Аеинейская плетенія растерзающая:
радуйся, рыбарскія мрежи исполняющая.
Радуйся, изъ глубины неведенія извлачающая:
радуйся, многи въ разуме просвещающая.
Радуйся, кораблю хотящихъ спастися:
радуйся, пристнанище житейскихъ плаваній.
Радуйся, Невесто Неневестная.


Кондакъ 10.
Спасти хотя міръ, Иже всехъ Украситель, къ сему самообетованъ пріиде, и Пастырь сый яко Богъ, насъ ради явися по намъ человекъ: подобнымъ бо подобное призвавъ, яко Богъ слышитъ: Аллилуіа.


Икосъ 10.
Стена еси девамъ, Богородице Дево, и всемъ къ Тебе прибегающымъ: ибо небесе и земли Творецъ устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научивъ:
Радуйся, столпе девства:
радуйся, дверь спасенія.
Радуйся, начальнице мысленнаго назданія:
радуйся, подательнице Божественныя благости.
Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно:
радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умомъ.
Радуйся, тлителя смысловъ упраждняющая:
радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.
Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещенія:
радуйся, верныхъ Господеви сочетавшая.
Радуйся, добрая младопитательнице девамъ:
радуйся, невестокрасительнице душъ святыхъ.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 11.
Пеніе всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многихъ щедротъ Твоихъ: равночисленная бо песка песни аще приносимъ Ти, Царю Святый, ничтоже совершаемъ достойно, яже далъ еси намъ, Тебе вопіющымъ: Аллилуіа.

Икось 11.
Светопріемную свещу, сущымъ во тме явльшуюся, зримъ Святую Деву: невещественный бо вжигающй огнь, наставляетъ къ разуму Божественному вся, зарею умъ просвещающая, званіемъ же почитаемая, сими:
Радуйся, луче умнаго Солнца:
радуйся, светило незаходимаго Света.
Радуйся, молніе, душы просвещающая:
радуйся, яко громъ, враги устрашающая.
Радуйся, яко многосветлое возсіяваеши просвешеніе:
радуйся, яко многотекущую источаеши реку.
Радуйся, купели живописующая образъ:
радуйся, греховную отъемлющая скверну.
Радуйся, бане, омывающая совесть:
радуйся, чаше, черплющая радость.
Радуйся, обоняніе Христова благоуханія:
радуйся, животе тайнаго веселія.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондакъ 12.
Благодать дати восхотевъ, долговъ древнихъ, всехъ долговъ Решитель человекомъ пріиде Собою ко отшедшымъ Того благодати: и раздравъ рукописаніе, слышитъ отъ всехъ сице: Аллилуіа.

Икосъ 12.
Поюще Твое рождество, хвалимъ Тя вси, яко одушевленный храмъ, Богородице: во Твоей бо вселився утробе, содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всехъ:
Радуйся, селеніе Бога и Слова:
радуйся, Святая святыхъ большая.
Радуйся, ковчеже позлащенный Духомъ:
радуйся, сокровище живота неистощимое.
Радуйся, честный венче царей благочестивыхъ:
радуйся, честная похвало іереевъ благоговейныхъ.
Радуйся, непоколебимый столпе:
радуйся, царствія нерушимая стено.
Радуйся, Еюже воздвижутся победы:
радуйся, Еюже низпадають врази.
Радуйся, тела моего врачеваніе:
радуйся, души моея спасеніе.
Радуйся, Невесто Неневестная.


Кондакъ 13.
О, всепетая Мати, рождшая всехъ святыхъ Святейшее Слово! нынешнее пріемши приношеніе, отъ всякія избави напасти всехъ, и будущія изми муки, о Тебе вопіющихъ: Аллилуіа.
Сей кондакъ глаголи трижды.

И паки:

Икосъ 1.
Ангелъ предстатель съ небесе посланъ бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотнымъ гласомъ воплощаема Тя зря, Гослоди, ужасашеся и стояше, зовый къ Ней таковая:
Радуйся, Еюже радость возсіяетъ: радуйся, Еюже клятва изчезнетъ.
радуйся, Еюже клятва изчезнетъ.
Радуйся, падшаго Адама воззваніе:
радуйся, слезъ Евиныхъ избавленіе.
Радуйся, высото, неудобовосходимая. человеческими помыслы:
радуйся, глубино неудобозримая и Ангельскима очима.
Радуйся, яко еси Царево седалище:
радуйся, яко носиши Носящаго вся.
Радуйся, звездо, являющая, Солнце:
радуйся, утробо Божественнаго воплощенія.
Радуйся, Еюже обновляется тварь:
радуйся, Еюже покланяемся Творцу.
Радуйся, Невесто Неневестная.


Кондакъ 1.
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся отъ злыхъ, благодарственная восписуемъ Ти раби Твои, Богородице: но яко имущая державу непобедимую, отъ всякихъ насъ бедъ свободи, да зовемъ Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Молитва ко Пресвятей Богородице:
О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всехъ Ангелъ и Архангелъ, и всея твари честнейши, помощнице еси обидимыхъ, ненадеющихся надеянiе, убогихъ заступнице, печальныхъ утешеніе, алчущихъ кормительнице, нагихъ одеяніе, больныхъ исцеленіе, грешныхъ спасеніе, христіанъ всехъ поможенiе и заступленіе. О Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостію Твоею спаси и помилуй святейшія патріархи православныя, преосвященныя митрополиты, архіепископы и епископы и весь священническій и иноческій чинъ, и вся православныя христiаны ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, изъ Тебе безъ семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшетъ насъ силою Своею свыше, на невидимыя и видимыя враги наша. О Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! воздвигни насъ изъ глубины греховныя и избави насъ отъ глада, губительства, отъ труса и потопа, отъ огня и меча, отъ нахожденія иноплеменныхъ и междоусобныя брани, и отъ напрасныя смерти, и отъ нападенія вражія, и отъ тлетворныхъ ветръ, и отъ смертоносныя язвы, и отъ всякаго зла. Подаждь, Госпоже, миръ и здравіе рабомъ Твоимъ, всемъ православнымъ христiаномъ, и просвети имъ умъ, и очи сердечныя, еже ко спасенію; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствія Сына Твоего, Христа Бога нашего; яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальнымъ Его Отцемъ, и съ Пресвятымъ, и Благимъ, и Животворящимъ Его Духомъ, ныне и присно, и во веки вековъ. Аминь.

Молитва иная:
О Пресвятая Дево Мати Господа, Царице небесе и земли! Вонми многоболезненному воздыханію душъ нашихъ, призри съ высоты святыя Твоея на насъ, съ верою и любовію покланяющихся пречистому образу Твоему. Се бо грехми погружаемiи и скорбьми обуреваемiи, взирающе на Твой образъ, яко живей Ти сущей съ нами, приносимъ смиренныя моленія наша. Не имамы бо ни иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешенія, токмо Тебе, о Мати всехъ скорбящихъ и обремененныхъ. Помози намъ немощнымъ, утоли скорби наша, настави на путь правый насъ, заблуждающихъ, уврачуй болезненная сердца наша и спаси безнадежныхъ, даруй намъ прочее время живота нашего въ мире и покаянiи проводити, подаждь христіанскую кончину, и на страшнемъ суде Сына Твоего явися намъ милосердая Предстательница, да всегда поемъ, величаемъ и славимъ Тя, яко благую Заступницу рода христіанскаго, со всеми угодившими Богу, во веки вековъ. Аминь
Источник: http://xpbc.ru/biblioteka/molitva/akafist-Bogorodice.html

 

ПОХВАЛА ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
Праздник этот установлен в IX веке за неоднократное избавление Константинополя помощью и заступлением Пресвятой Богородицы от нашествия врагов. При императоре Ираклии, когда патриарх Сергий, нося на руках своих икону Пресвятой Богородицы по городским стенам, умолял Господа о защите от персидских и скифских войск, осаждавших Константинополь, тогда народ искал защиты в храмах Божиих, день и ночь умоляя Усердную Заступницу спасти свой город.

Император Константин Великий, основатель Константинополя, посвятил его Божией Матери и почитал Пресвятую Деву покровительницею своею и своей новой столицы. Многие храмы в честь Божией Матери были воздвигнуты в Константинополе. Во Влахернском храме хранилась Ее святая икона, написанная святым евангелистом Лукой. В ночь, когда соединенные силы агарян и персов с моря и с суши двинулись на город, внезапно восстала страшная буря, которая рассеяла и потопила суда нападавших. Остальные враги со стыдом бежали. Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную песнь: "Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице!" И с того времени, в воспоминание столь великого чуда, Православная Церковь постановила празднество Похвалы Пресвятой Богородицы.
Сначала праздник акафиста совершался в Константинополе в том Влахернском храме, где хранились чудотворная икона Божией Матери и священные предметы земной ее жизни - риза и пояс Ее; но позднее праздник был внесен в типиконы (уставы) монастырей святого Саввы Студийского и потом в церковные богослужебные книги, и с того времени сделался общим для всей Восточной Церкви.
Акафист - это есть священная похвала Пресвятой Девы. Он состоит из 24 гимнов, или песней: 12 кондаков и 12 икосов, расположенных сообразно 24 буквам греческой азбуки. Каждая песнь начинается соответствующею ей по счету буквою, каждый кондак оканчивается псаломским "Аллилуйя", каждый икос - приветствием архангела "Радуйся...". Все творение оканчивается краткою молитвою к Пресвятой Деве о том, чтобы Она спасла христиан от бед и напастей. В таком виде акафист читается и в другие дни; но в субботу пятой седмицы Великого поста он входит в состав богослужения и поется на утрене (обычно накануне, в пятницу вечером) не весь вдруг, но раздельно, в промежутке других песней, в четыре разные выхода. Каждое отделение начинается и кончается пением первого кондака: "Взбранной Воеводе..." и пр.
Акафист написан в VII веке, по мнению многих, дьяконом великой Константинопольской церкви Георгием Писидийским. Впоследствии Иосиф Студит написал канон в субботу акафиста, а некоторые другие лица прибавили к сему благодарственные молитвы в воспоминание того же всесильного воеводства Божией Матери. Наша Православная Церковь совершает это торжество для утверждения кающихся в надежде на Заступницу Небесную, которая, избавляя верных от врагов видимых, тем более готова нам помочь в борьбе с врагами невидимыми.
На иконе “Похвалы” Пресвятая Богородица изображается сидящей с Богомладенцем, и вокруг них предстоят святые пророки и апостолы.


Похвала Пресвятой Богородицы
Суббота акафиста

Во имя Отца и Сына и Святаго Духа!

Поздравляем всех с праздником! Сегодня праздник "Похвала Пресвятой Богородицы". За Литургией мы слышали Евангелие, которое напоминает нам о том, что Господь, идя к крестным страданиям, спрашивает Своих учеников, за кого они Его принимают. И Петр говорит: "Ты - Христос, Сын Бога Живаго" (Мф. 16, 16). Мы слышим, что до этого в народе одни говорят, что это Предтеча, другие - что это пророк Илия, третьи говорят, что это восстал еще один из великих пророков. Петр же исповедует Господа Сыном Божиим, Богом Живым, и это открывают ему не плоть и кровь, но Отец, сущий на небесах. Прежде, чем Господь примет страдания, Его ученики должны узнать эту тайну, с тем, чтобы быть способными пережить распятие Христово и чтобы их свидетельство об Учителе и Господе, с Которым они находились рядом, было свидетельством о Живом Боге.

И, наверное, не случайно в Субботу Похвалы Пресвятой Богородицы звучит это Евангелие, потому что мы с вами призваны в течение Поста, как и в течение всей нашей жизни (но в течение Поста особенным образом), узнать, что "Христос - Сын Бога Живаго". И это открывает человеку не плоть и кровь, не какое-то внешнее знание и мудрость и даже не нравственная чистота человека, а только Бог. Бог, Который испытует сердца человеческие и знает, кто способен воспринять эту тайну, с тем, чтобы сохранить ее в своей жизни, чтобы быть достойным принятия этой тайны и быть способным передать ее другим.

Не плоть и кровь, но Отец, Который на небесах, открывает человеку эту тайну Бога Живаго. В сегодняшний день мы можем сказать, что и Матерь Божия открывает нам эту тайну, потому что Святая Церковь исповедует, что подобно тому, как через Нее пришел на землю Бог, так и каждый человек совершает свой путь к Богу через Матерь Света - Пресвятую Пречистую и Преблагословенную Богородицу. Как говорит святой наших дней преподобный Силуан Афонский: "Если бы не Матерь Божия, я погиб бы во грехах моих". Это есть свидетельство всей Церкви, всех святых.

Ее заступничество за всех, погибающих в грехах, Ее дар: узнать нам, что Христос наш Господь - Бог Живой, - дает возможность приносить Церкви хвалу Божией Матери и Господу, что бы ни происходило в нашей жизни. Нет большего дара и нет большего служения, чем приносить хвалу Господу и Божией Матери, потому что через эту хвалу, когда она совершается не одними, конечно, устами, мы узнаём, что "Христос - Сын Бога Живаго", и Она воистину именуется Богородицей - непостижимая тайна нашего спасения.

Какие бы скорби мы с вами не переживали, оттого, что человеку дается узнать, что Христос - Бог Живой, он имеет в себе радость, которая не от мира. Мир никогда не может дать человеку эту радость. Она дается Самим Богом, и поэтому она сильнее всего на свете - радость, которая говорит о том, что с нами Господь, и о том, что Божия Матерь никогда не отступает от нас.

Есть люди, которые и в наши дни переживают очень большие скорби - во времена страшные, последние, многоскорбные. Эти люди от всего сердца благодарят Господа, уподобляясь мученикам, которые среди страданий возносили хвалу Господу и Божией Матери за то, что Он сподобил их пострадать за имя Его. Там, где есть способность исповедать Бога Живаго, среди нас присутствующего, где дается человеку эта благодать, он до конца дней своих, пока уста его еще способны произносить слова, даже среди страданий приносит Господу хвалу, смешанную со слезами.

Дай нам Господь завершить наш пост так, чтобы, когда откроется внезапно Страстная седмица, когда будет совершаться Страшный Суд над всею землею и над нашей Церковью, и над каждым из нас, мы могли бы не понаслышке сказать о Христе. Не потому, что одни говорят о Нем в сегодняшнем мире одно, а другие другое, и многие Его называют очень великим... Но мало кто знает и исповедует, что Он - Сын Бога Живаго, и среди Его страданий, среди Его скорбей, когда Он не имеет ни вида, ни добрОты и когда Он всеми оставлен, Матерь Божия говорит: "Ты - Сын Мой, и Ты - Господь Мой и Бог Мой".

Дай нам Господь Ее заступничеством у Креста, Ее молитвою за весь род человеческий быть теми, кто находится под кровом этого заступничества и этой молитвы. Дай нам Господь в день Воскресения Христова возносить вместе со всею Церковью, небесною и земною, хвалу Господу и Божией Матери за непостижимую милость их к роду человеческому, ко всем нам. Аминь.

Вверх